K čemu NFT slouží a jak změní svět, ve kterém žijeme (díl 2.)

K

V článku „Mýty a předsudky o NFT“ jsme si NFT přirovnali ke klíči, který otevírá dveře, za nimiž se skrývá velké množství benefitů. Jedná se o velký dům, vilu plnou pokojů.

V prvním díle článku „K čemu NFT slouží a jak změní svět, ve kterém žijeme“ jsme si ukázali, že ve sklepě vily jsou čtyři základní vlastnosti, na kterých NFT staví. Základní stavební kameny. Ve spodním patře domu se nachází některé z mnoha stavebních kostiček lega, jednotlivých vlastností spjatých s NFT, které se dají při stavění projektů využívat. A v horním patře domu jsme si na čtyřech konkrétních oblastech našeho světa ukázali, jak a k čemu se dají NFT využívat v umění, sběratelství, módním a hudebním průmyslu. Dnes se zaměříme na některá z využití v herním průmyslu, sportu, zábavě, vzdělávání, byznyse a obchodování.

5. Gaming

Stejně jako hudebník Snoop Dogg má své pozemky ve virtuálním světě, kde může realizovat své koncerty, tak i hry jako Roblox, Minecraft nebo další jsou samostatnými digitálními světy, ve kterých se dá setkávat s jinými lidmi. Jedná se o virtuální světy, ve kterých mladí lidé tráví svůj volný čas a setkávají se s přáteli. Právě tak jako kdysi bylo úplně normální zajít si s přáteli posedět a povídat do parku, tak postupně se stalo normální scházet se s přáteli na sociálních sítích. A nyní začíná být normální lidské setkávání v digitálních světech ve skinu (v podobě digitálního avatara) v herních digitálních světech.

Do hraní her, tzv. gamingu také postupně NFT technologie proniká. Výroba a vývoj her trvá roky a tak zatím na trhu jsou jen náznaky toho, co gaming může do budoucna nabídnout. Pokud v současných hrách chtěli hráči monetizovat svůj strávený čas a kromě zábavy z něj mít i nějaký užitek a příjem, tak museli prodávat své profily, ve kterých dosáhli určitých úrovní. Díky NFT by pro ně bylo mnohem snazší převést zábavu z hraní do reálného vydělávání, aby se jim jejich čas a úsilí zaplatilo. Pokud by hry nabízely možnost získat hraním herní předměty ve formě NFT a herní postavy, tzv. skiny, hráči by se stali jejich vlastníky. A  mohli by je snadno na sekundárním trhu prodávat.

Vytvořit dlouhodobě funkční model, který by dával smysl jak pro vývojáře hry, tak pro hráče, aby hra byla vizuálně zajímavá, zábavná a zároveň měla dlouhodobě funkční tokenomiku, není jednoduché. Aktuálně se experimentuje s řadou modelů a uvidíme, co budoucnost nabídne.

6. Sport

Během loňského ročníku fotbalové Ligy mistrů, včetně jeho finále, se objevily problémy s falešnými vstupenkami. Což je věc, ve které může technologie NFT pomoci. Například fotbalový klub Lazio Řím navázal spolupráci se společností Binance, se kterou chystá NFT vstupenky pro své zápasy již v aktuální sezóně 2022/2023.

Ve sportu může být NFT využito nejen jako vstupenka na zápasy, ale i jako vstupenka do komunity skalních fanoušků daného klubu. Přinášet V.I.P. místa na stadionu, AirDropy (tzv. dárky zdarma) produktů z Fan Shopu, různé slevy a třeba i setkání s hráči klubu. Seznam a počet benefitů záleží na tvořivosti každého klubu a společnosti, která klubu pomáhá skrze NFT fanouškovskou komunitu tokenizovat. Některé benefity nemusí být předem ohlášené a lze jimi fanoušky držící NFT mile překvapovat. Některé benefity mohou přibývat s časem, kdy se vyskytne jejich potřeba.

Navíc prodej NFT přináší klubu dodatečný příjem z prvotního prodeje a také royalities (autorské poplatky vyplácené z přeprodejů). A pokud klub zvolí model, který bude vhodný (omezená série, která bude menší než jaká bude poptávka po ní, bude schopen udržovat zájem o své NFT, přinášet jejich vlastníkům stále nové benefity v čase apod.), tak vytvoří ve fanoušcích ještě hlubší vztah a to jak ke klubu, tak mezi sebou navzájem.

7. Zábava (celebrity a influenceři)

Mimo prodej merche (dárkových předmětů své značky) a příjmů z reklamy, která se zobrazuje na YouTube, tak velký díl z příjmů influencerů představují reklamy na produkty a služby, které doporučují své komunitě. Prodej reklamy by šel doplnit, nebo zcela nahradit tím, že by YouTuber monetizoval svou vlastní značku skrze tokenizaci. Zní to složitě, ale je to zcela jednoduché. Stačí zapojit technologii NFT a vytvořit funkční model na principech, které jsem popisoval výše u fotbalových klubů, zpěváků a v dalších oblastech.

Díky tokenizaci a dalším současným technologiím se navíc influencer může stát více ekonomicky nezávislý na platformách, na kterých dosud vysílal. V posledních letech se stávalo, že platformy jako YouTube, nebo Facebook mazaly profily, což mohlo mít za následek nedozírné následky pro budování značek a podnikání. Blockchain a NFT pomáhají influencerům být nejen tím, kdo dodává na platformy obsah, který platforma vlastní, ale dělá z nich vlastníky vlastního obsahu. Totéž platí o komunitách sledovatelů. Do současné doby komunitu nevlastnil influencer, ale platforma, na které si ji vybudoval. A platforma mu jen propůjčovala přístup k jeho komunitě. Skrze blockchain a NFT se tento model mění. A dokonce jednotliví členové influencerovy komunity mohou mít profit z růstu influencerovy obliby a úspěchu.

Když Influencer vhodným způsobem zapojí technogii NFT (nastaví dlouhodobě udržitelný model, bude dlouhodobě dodávat hodnotu) a vydá pouze omezený počet těchto NFT, kdy poptávka po nich převyšuje nabídku, tak poroste i jejich cena. A jejich vlastníci kromě benefitů, které jim členství v influencerově komunitě přináší mohou časem své členství prodat se ziskem. A to během doby členství čerpali výhody, které jim influencer připravil: ať už se jedná o V.I.P. vysílání vyhrazené pouze pro členy NFT klubu, fyzické setkání s influencerem na nějaké společné párty, AirDropy (dárky zdarma), ať už ve formě dárkových předmětů z merche, nebo jiné benefity, slevy na různé produkty a služby influencera, nebo cokoli, co by si influencer a firma, která mu s tokenizací pomůže, připravili.

8. Vzdělávání

NFT slouží jako vstupenka do vzdělávacího programu, nebo vzdělávací komunity. Ať už se jedná o jakýkoli obor vzdělávání. Oproti klasickým přístupům k online vzdělávacím kurzům má jednu obrovskou výhodu: jakmile načerpáte know how a kurz již nepotřebujete a nechcete se účastnit ani v komunitě, která s ním může být spjatá, tak můžete NFT členskou vstupenku snadno prodat. Skrze NFT totiž nemáte pouhou licenci na vaši účast ve vzdělávání, ale stáváte se skutečným vlastníkem vašeho přístupu skrze NFT. Cena NFT vstupenky je závislá čistě na nabídce a poptávce. A tedy pokud je vstupenek méně než zájem o ně, cena je vysoká. Pokud o kurz není zájem, nebo kurz vydal nesmyslně mnoho  NFT vstupenek, cena je nízká. Prodejní cenu, za kterou NFT vstupenku nabízíte si určujete vy sami. A tak se může stát, že časem vstupenku prodáte a kromě know how získáte nazpátek i část svých prostředků. Ale může se stát, že se vám kurz zaplatí celý. A dokonce, že získáte jak vědomosti, tak na tom ještě vyděláte.

Kromě toho, že NFT slouží jako vstupenka, tak se dá využívat jako úžasný prostředek pro budování komunity expertů, kteří si navzájem radí a sdílí spolu zkušenosti z praxe. V takových komunitách pak už nejde jen o vzdělávací obsah, ale i o kontakty a networking. O navazování jak pracovních, tak třeba i osobních a kamarádských vztahů s lidmi, kteří řeší stejné věci jako vy.

Navíc pokud je autor projektu velmi dobrý v tokenizaci, nebo spolupracuje s firmou, která se v tokenizaci vyzná a nastaví se dlouhodobě funkční model, který přináší účastníkům další a další benefity, tak nejen, že jim dává smysl zůstat v projektu, ale vytváří z nich nadšené členy, kteří sami svou aktivitou v komunitě budují hodnotný obsah skrze společné diskuse na uzavřené klubové sociální síti a tak zvyšují vzdělávací hodnotu projektu. Když jsou nadšení, mohou nadchnout pro účast další zájemce. Komunita se pak organicky rozrůstá. A kolem svého středu nabaluje větší a větší hodnotu.

V rámci projektu si lze hrát i s více sériemi NFT, které můžou přinášet různé typy přístupů k různým částem projektu, nebo různým vzdělávacím platformám. Když se vlastník projektu rozhodne, tak může komunitu přetvořit v úplné nebo částečné DAO (decentralizovanou autonomní organizaci). Tím může komunitě nabídnout účast na rozhodování o dalším vývoji a směřování projektu.

9. Byznys

Principy, které jsem naznačil v předchozích pasážích u jednotlivých oblastí lidské činnosti jsou platné i pro byznys a různé druhy podnikání. Tokenizace produktů a služeb se může týkat mnoha oborů. Vždy je ale potřeba pečlivě promyslet a zvážit, zda aplikace daného modelu bude v daném podnikání dlouhodobě udržitelná. Jak bude financování dlouhodobě probíhat v různých scénářích. Jak velké série by dávalo smysl vydávat a za jakou cenu. Jaké benefity se za NFT budou skrývat. Jaké další se budou postupně přidávat. Jaké jsou vize, za kterými se dlouhodobě půjde. A mnoho dalších neopomenutelných oblastí. Ať se následně model nezhroutí jako domek z karet. Stále jsme na úplném začátku aplikace NFT technologie. A unáhlené konání by mohlo přinést řadu problémů.

Co lze obecně říct, tak v rámci prakticky všech byznysů a podnikání lze využít tokenizaci skrze NFT u partnerských a motivačních programů.

10. Obchodování

A když si bude chtít někdo „zaspekulovat s obrázky“, samozřejmě se dá s NFTčky různých projektů obchodovat. A to jak s uměleckými NFT, sběratelskými  NFT, nebo s NFT jakéhokoli popsaného druhu. Toto je oblast, o které se v současnosti nejvíce mluví. A je nejvíce vidět.

Nejedná se o kompletní výčet všech oblastí života, které technologie NFT promění. NFT budou postupně pronikat do všech oblastí našeho života. Zde se snažíme pouze nastínit několik příkladů pro představu o možnostech. Na výše uvedené oblasti i oblasti další se podrobněji zaměříme v samostatných článcích, které budou postupně vycházet.

Shrnutí a závěr

Technologie NFT přináší širokou paletu možností využití, které před nástupem této technologie nebyly vůbec možné ani představitelné. NFT umožňují vytvářet nový svět „digitálních věcí“, který je stejně reálný jako náš svět, ve kterém denně žijeme. Ukázali jsme si využití NFT technologie na deseti oblastech lidské činnosti. NFT budou postupně pronikat do celé společnosti a kultury. A stanou se běžnou součástí našich životů.   

Jako bonus k dnešnímu tématu můžete shlédnout zajímavé video Pavla Říhy alias MetaPavla nazvané „Jak vytvořit online byznys okolo NFT“, ve kterém na dvou konkrétních příkladech ukazuje, jak se dají využít NFT a postavit kolem nich své podnikání na internetu.

V příštím článku, který vyjde za 14 dnů se můžete těšit, jak si ZDramá kolegyně a skvělá autorka Miši K. posvítí na téma „Digitální vlastnictví“.

Pokud máte chuť dozvědět více ještě před vydáním dalších článků, podívejte se na náš web, dejte si odběr příspěvků na YouTube, Telegramu a Twitteru. Navštivte náš workshop a přidejte se do naší skupiny na Discordu, kde si o NFT společně povídáme anebo si přečtěte knihu METAVERSE PŘICHÁZÍ.

Zdraví Vás

Nezmic.eth

Člen Futureland DAO

O autorovi

Nezmič

Člen Futureland DAO. Krypto a NFT nadšenec. Most mezi světy. Průzkumník hranic a možností našeho světa, způsobů lidského vnímání i hloubek lidské duše.

Zůstaňme ve spojení!

Web NFT česky pro vás připravuje tým českého NFT startupu Future.digital. Sledujte nás na sociálních sítích zde: