CO JE NFT? A jakou roli hraje na Webu 3.0?

C

Než začnete číst, koukněte se na video nahoře 🙂

—-

Když jste v roce 1995 slyšeli o internetu, dokázali jste si představit, že půjde o takové chytřejší “Zlaté stránky” nebo vylepšený “Teletext”. Málokdo však čekal, že internet pohltí všechny myslitelné obory. Že budeme na internetu…

  • Komunikovat, setkávat se s lidmi, sdílet zkušenosti skrze sociální sítě
  • Nakupovat vše od elektroniky, přes potraviny, až po oblečení
  • Sledovat videa, filmy a seriály
  • Hrát počítačové hry s lidmi z celého světa
  • Číst knihy a blogy
  • Seznamovat se
  • Učit se a vzdělávat se
  • Přistupovat do banky, provádět platby, obchodovat s akciemi
  • Prodávat své výtvory a věci, kterých se chceme zbavit
  • Setkávat se na Zoomu ¨
  • Podnikat ve stovkách různých oblastí

A mohl bych pokračovat ještě hodně dlouho…

Potenciál internetu se ukázal být 1000x větší, než si v roce 1995 kdokoliv dokázal představit. Internet pohltil celé obory a oblasti, a vytvořil pro ně zcela nový byznys model. Ti, kteří potenciál internetu rozeznali včas, vytvořili online projekty, a stali se lídry trhu. Ti, kteří to zameškali – včetně velkých značek – skončili na propadlišti dějin. Technologie internetu během 20 let změnila vše. A není to konec! Po poměrně klidných letech přichází hned celá řada exponenciálních technologií, které spolu opět změní svět… V jejich srdci stojí blockchain a NFT, jako ekonomická platforma pro virtuální světy.

Nyní všichni řeší předražené obrázky a sběratelské série a říkají si “Tak tohle je ono?! Možná, že pár umělcům to přijde vhod. Pár bláznů to koupí, ale… Nerozumím, jak to změní svět???” Vtip je v tom, že ‘NFT NENÍ O OBRÁZCÍCH’ stejně, jako ‘internet není vylepšený teletext’. Využití NFTček ve skutečném světě se nabízí v obrovském množství oborů a “předražené obrázky” jsou velmi malá ukázka toho, co NFT umí. NFT je na začátku. A stejně jako málokdo v roce 1995 čekal, že internet pohltí všechny myslitelné oblasti, tak v roce 2021 jen málokdo čeká, že NFT opět změní svět…

V roce 2030 budeme díky NFT…

  • Sbírat digitální sběratelské předměty skrze NFTčka
  • Investovat do digitálního umění stejně jako do skutečného
  • Vlastnit herní prvky, předměty i pozemky v herních světech (a zároveň online hraním vydělávat peníze)
  • Influenceři, celebrity, experti budou mít své digitální ekonomiky obsahující mix NFTček a sociálních tokenů – z toho budou profitovat oni, stejně jako jejich nejvěrnější fanoušci
  • NFT a sociální tokeny se v rukou influencerů stanou nástrojem pro valuaci komunity – přirozeně budou plnit funkci jakési “akcie komunity”
  • Sociální sítě a virtuální světy budou provázané s NFTčky a dokážou určit jejich pravost
  • Objeví se decentralizovaná alternativa dnešních sociálních sítí, kde tvůrci obsahu budou za svou aktivitu finančně odměňováni…
  • Značky budou hledat způsoby, jak zapojit NFT a upravit pro ně svůj byznys model – to se bude týkat všech oblastí mířících na koncového zákazníka…
  • Virtuální a rozšířená realita dodá internetu třetí rozměr a zásadně posílí touhu lidí vlastnit digitální pozemky a předměty..
  • Kultura, filmový, hudební a zábavní průmysl, stejně jako herní, budou zcela běžně využívat NFT pro distribuci, merchandising a budování fanouškovských komunit…
  • NFT se se stanou vstupenkou do online komunit, do virtuální světů i na hudební/vzdělávací/ sportovní události ve skutečném světě
  • Vlastnictví konkrétních NFT dá lidem možnost demokraticky se podílet na chodu komunit, projektů a nových typů decentralizovaných organizací
  • Skutečný svět se s virtuálními světy bude čím dále více prolínat, čímž vlastnictví digitálních objektů bude zcela běžné…
  • Plus celá řada dalších věcí, které nyní vůbec nekoážeme domyslet […]

Někteří si teď říkáte, že jsem se zbláznil. Ale z podnikání vím, že štěstí přeje připraveným. Mým cílem je být vždycky o krok napřed. Když jsem v roce 2012 začal točit videa a dělat online kurzy, nebylo to běžné. Běžné je to teď o 10 let později. Přesto právě v roce 2012 tam ležela příležitost stát se lídrem v oboru. Proto když se koukneme na NFT optikou roku 2021, nějaké “obchodování s obrázky” moc nemusí dávat smysl. Když se ovšem podíváme optikou roku 2030, začíná to však být zřejmé. NFTčka změní svět.

Shakira, Tiger Woods, magazín TIME, SnoopDog,… To je jen pár značek, které vydaly své vlastní NFT.

Celebrity a světové značky začínají rozpoznávat potenciál, který mají NFTčka pro valuaci a růst komunity. Jednoduchý princip:

Pokud si koupím NFTčko oblíbené celebrity nebo značky, není to jen sběratelství. Najednou mám finanční zájem na jejím dalším růstu. Stávám se najednou podílníkem na hodnotě její komunity. Profituju z růstu značky, což mě dělá mnohem nadšenějším fanouškem!

Síla NFT spočívá v tom, že je WIN-WIN pro obě strany! Značka monetizuje svou komunitu a získá peníze z prvotního prodeje NFTček (plus podíl z cca 5-10% z budoucích přeprodejů). Držitel NFT získává přidanou hodnotu, kterou značka poskytuje (exkluzivní přístupy/zážitky/služby) po dobu držení NFT. Navíc má sám zájem na dalším růstu dané značky…

Cítí se být součástí něčeho, čemu věří. A pokud značka/komunita roste, v budoucnosti může svoje NFTčko prodat za násobky toho, za co koupil.

Tak například…

  • Rapper SnoopDog koupil virtuální pozemek a pro držitele NFTček zde chystá privátní párty a koncerty.
  • Magazín TIME dává držitelům NFTčka přístup k neveřejným sekcím webu.
  • Gary Vee připravuje konference pro držitele svého NFT

Kouzlo NFT spočívá v tom, že odmění členy komunity, co ve značku od začátku věří. Ti co přijdou brzy, včas pochopí vizi značky a dají jí svou důvěru, jsou v případě růstu značky odměněni. Držitelé NFT dostávají hodnotu, zatímco sami mají zájem na dalším růstu dané značky. Je to krásná symbióza, která posiluje komunitu, jednotlivé členy i hodnotu značky jako takové.

Právě tato možnost – oboustranný WIN-WIN princip a možnost pro fanoušky finančně se podílet na úspěchu a růstu jejich oblíbených značek – je důvod, proč věřím, že NFT v dalších letech čeká ještě velký boom.

Pro masu lidí na sociálních sítích je NFT atraktivnější než akcie. Akcie jsou analytické a chladné. NFTčka jsou “akcie komunity, kultury a mezilidských vztahů”. Vyjádření fanouška, že ve svého influencera věří, a že se s ním ztotožňuje. NFT jsou první nástroj, který umožňuje finančně ohodnotit komunitu a podílet se na jejím růstu. Jsou na míru šité pro dnešní svět online komunit a sociálních sítí…

Faktem je, že influenceři v dnešní době určují, co lidé chtějí. Často nemají svůj vlastní produkt, a proto jsou placeni za reklamu ve svých komunitách. NFT jim umožňuje monetizovat komunitu mnohem lépe. Přirozeně. A svým dalším růstem odměnit fanoušky, kteří jim na začátku věřili.

No, a teď to zajímavé: Výhody vydání vlastního NFT bude chápat čím dál více influencerů. Což povede k masové adopci blockchainu lidmi, kteří by klasickou kryptoměnu “á la Bitcoin” nekoupili, protože to je až příliš “technické” a “analytické”.

Díky NFT si obří masy lidí postupně založí kryptoměnové peněženky (a nakoupí ETH), aby mohli vlastnit NFT svých oblíbených influencerů. Tito lidé nemají primární zájem o blockchain, decentralizaci, kryptoměny, investice ani technologii jako takovou. Stejně jako většina uživatelů internetu nemá zájem o technické protokoly, na kterých internet běží. Je to pro ně příliš technické a chladné.

Obří masy lidí překonají bariéru vstupu do světa blockchainu a kryptoměn na základě komunity, kultury a doporučení od influencerů, kterým věří. Postupně se naučí technologii blockchainu používat. Do světa blockchainu ale vstupní nikoliv kvůli technologii. Vstoupí kvůli lidem a hodnotě, kterou jim vlastnictví NFT oblíbeného influencera přináší.

Zůstaňme ve spojení!

Web NFT česky pro vás připravuje tým českého NFT startupu Future.digital. Sledujte nás na sociálních sítích zde: