K čemu NFT slouží a jak změní svět, ve kterém žijeme (díl 1.)

K

V předchozím článku jsme si společně prošli hlavní předsudky spjaté s NFT. Ukázali si, že to, co se v současné době považuje za NFT, tak je pouze špička ledovce. Zatímco většina skutečného obsahu je ukryta pod povrchem. Na metafoře klíče jsme si vysvětlili, že u NFT obvykle nejde o obrázek samotný. Ten slouží jen jako klíč, který jeho vlastníkovi umožňuje přístup k určitým funkcím, které mu dané NFT odemyká. Dospěli jsme k podstatnému zjištění, že NFT přináší revoluční objev v tom, že umožňuje vlastnictví digitálních věcí. Digitální prostor tím přestává být neuchopitelný, stává se stejně skutečným prostorem jako náš fyzický svět. Technologie NFT je v současné době podceňovaná, protože řada lidí zatím neumí dohlédnout důsledky toho, co přináší. A přitom má potenciál výrazným způsobem proměnit svět a naše fungování v něm.

A právě o tomto potenciálu je dnešní článek. Budeme se v něm zabývat tím, k čemu NFT jsou a jak se dají používat v běžném životě. V minulém článku jsme si NFT přirovnali ke klíči ke dveřím domu. Dnes si ukážeme, jaké pokoje se tímto klíčem otevírají.

Spodní patro domu

Ve spodním patře domu se nachází základní vlastnosti NFT. A ty buď samostatně, nebo ve vzájemné kombinaci přinášejí užitek v jednotlivých oblastech našeho života. Do těchto oblastí nahlédneme poté, co vystoupáme po schodišti do prvního patra.

Technologie NFT je jako lego. Jednotlivé vlastnosti NFT jsou kostičky lega, které se dají poskládat a kombinovat tvůrčím způsobem. Můžete, ale nemusíte využít všechny kostičky. Daná kostička se dá různě otáčet, různě kombinovat s jinými. Důležité je vytvořit dlouhodobě funkční mix, což není snadné.

Stále jsme na úplných počátcích práce s NFT technologií. Řada vzniklých projektů ji nepoužívá správně, anebo jde po rychlém zisku bez dlouhodobé strategie. A tak se jim jejich “NFT lego model” může rozsypat jako domek z karet.
Aby se tak mj. nestalo, vznikají vzdělávací projekty jako například Futureland.

Ale vraťme se zpět k metafoře našeho domu. Nejdříve se společně podívejme dolů do sklepa. V základech domu máme 4 základní vlastnosti, na kterých celá technologie NFT stojí:

  1. NFT garantují jedinečnost digitálních věci,
  2. NFT umožňují vzácnost digitálních věcí,
  3. NFT zaručují pravost digitálních věcí a
  4. NFT přinášejí digitální vlastnictví,

Po vystoupání ze sklepa do spodního patra domu se před námi otevírají dveře do pokojů, ve kterých vidíme, že:

  1. NFT umožňují vlastnictví („hmotných“) digitálních věcí,
  2. NFT umožňují vlastnictví digitálních nemovitostí (ať už pozemků, budov, nebo celých digitálních světů),
  3. NFT umožňují monetizaci digitálních věcí (přidělení finanční hodnoty věcem),
  4. NFT umožňují vytvářet si svou vlastní digitální identitu,
  5. NFT umožňují vlastnictví digitálního obsahu na sociálních sítích i na internetu,
  6. NFT umožňují tvůrcům mít pasivní příjem skrze tzv. royalities,
  7. NFT umožňují crowfunding (vybírání prostředků za určitým cílem) na úplně jiném stupni než kdy dříve bylo možné,
  8. NFT umožňují podílet se na profitu ze spoluvlastnictví komunity, produktu, značky aniž by se člověk stal spolumajitelem firmy (tedy akcionářem), která za tím stojí. Jedná se o zcela nový způsob vztahu, který nikdy předtím neexistoval.
  9. NFT pomáhají vytvářet komunity a pracovat s nimi tak, jak dosud nebylo možné.
  10. NFT jsou klíčem, vstupenkou, přístupem, ať už do členských komunit, tak na koncerty, přednášky, konference, které se budou odehrávat jak ve fyzickém, tak v digitálním světě.
  11. NFT umožňují tvorbu vlastních ekonomik, tzv. tokenomik.
  12. NFT v rámci tzv. DAO (decentralizovaných autonomních organizací) dávají hlasovací právo a umožňují spolurozhodovat o směřování daného projektu.

Nejedná se o úplný výčet všeho, co NFT umožňuje. Ale i z tohoto neúplného výběru je znát, že je to rozhodně více než jen obchodování „nesmyslně předražených obrázků“. Pojďme si vše ukázat na jednoduchých příkladech našeho světa, ve kterém jsme zvyklí běžně žít. Co do něj NFT přinášejí? Jaká jsou jasně uchopitelná využití těchto vlastností, těchto jednotlivých kostiček lega?

Vyjděme společně po schodišti nahoru. A nahlédněme do jednotlivých pokojů v prvním patře, ve kterých se vše krásně ukáže.

Horní patro domu

  1. 1. Umění

Umění bývalo tradičně vázané na fyzické předměty (ať už sochy, obrazy atd.), nebo na zážitky, které se děly (pouliční umělci, kteří malují na tvář, sochaři, kteří vyráběli sochy z ledu apod.) První z nich byli odkázáni na vlastní prodej, nebo na klasické výstavní a aukční síně, ve kterých své dílo jednou prodali a pak z něj již nic neměli. Druzí nemohli ani to, protože jejich díla měla tak krátkou trvanlivost, že je mohli zachytit jen fotografií. Ale u fotografie, nebo obrázku vždy hrozilo, že si jej člověk zkopíruje. A co je pak originál a co kopie? Takové kusy pak byly téměř neprodejné.

NFTčka přinesla umělcům několik nezpochybnitelných benefitů. Jakékoli umění, které je buď digitální, nebo se do digitální podoby převede, stává se skrze technologii NFT jedinečné a nezaměnitelné. Stává se jasně rozlišitelnou digitální věcí, která může mít jen jednoho majitele. Tento majitel danou věc vlastní a může si ji buď  ponechat, nebo ji prodat. Umělec navíc kromě prvotního prodeje získává i pasivní příjem z jednotlivých přeprodejů. Pokud by se dané NFT prodávalo přes digitální tržiště, tak smart kontraktem může mít nastavena tzv. royalities – procenta tvůrci z druhotných prodejů.

Fyzickou věcí se mohou stát i digitálně zachycené zážitky, nebo díla s krátkou fyzickou trvanlivostí. Pokud umělec vyfotí své dílo malované na lidském těle, nebo sochy z ledu, tak do fotky skrze NFT vtiskne jak svůj vlastní „digitální podpis“, tak ji tím převede do podoby „skutečné věci“. A s tou lze nakládat jako s klasickým fyzickým předmětem. A tím to nekončí. Uměleckým NFT jde přiřazovat i další vlastnosti, které si tvůrce sám stanoví. Například se rozhodne, že každému kdo vlastní na své digitální peněžence jeho NFT, tak poslouží jako digitální vstupenka na jeho vernisáže ve fyzickém světě. Nebo pokud kolem sebe buduje komunitu lidí, tak NFT přiřadí funkci vstupenky do této komunity. Počet oprávnění a užitků, které umělec „vepíše“ a nastaví do NFT je téměř neomezený. Záleží čistě na něm, na jeho představivosti, schopnostech a tvořivosti.

2. Sběratelství

S uměním je těsně spjato i sběratelství. Umění se díky NFT více “demokratizovalo” a stalo cenově dostupnější pro široké skupiny lidí, protože se dá umělecké dílo tokenizovat. To znamená, že se dílo digitálně rozdělí na malé kousky a každý může vlastnit jen určitý díl nebo podíl na obrazu. Což v klasickém světě nešlo. Nebo i opačně, kdy se lidé začali spojovat a vytvářet tzv. DAO (decentralizovaná autonomní organizace) za účelem společného nákupu uměleckých děl. Jedná se o novou formu crowdfundingu. Tím, že společně vybrali mnohem větší sumu peněz, mohli si společně pořídit i mnohem dražší díla.

Sběratelství nemusí být spjato pouze s uměním. Lidé milují sbírání čehokoliv. A stejně jako se kdysi sbírali céčka, známky, hokejové kartičky hráčů zámořské NHL nebo nalepovací obrázky fotbalistů během velkých akcí jako bylo mistrovství světa ve fotbale, tak i svět NFT přináší jednoznačné vlastnictví a možnost snadného prodávání a vyměňování si sbíraných věcí. Navíc oproti tradičnímu světu sběratelských věcí NFT může k jednotlivým sbíraným věcem přinášet i další benefity, které vydavatelé kolekcí mohou přiřazovat jednotlivým věcem (členství v komunitách, dárky zdarma pro vlastníky, volné vstupy na online nebo offline akce pořádané projektem, který za kolekcí stojí atd.)

3. Móda a módní průmysl

Do světa módy vstupují světové módní značky, ať už se jedná o sportovní značky (Adidas, Nike), tak řada značek spjatých s luxusem. Postupně si testují, co vše jim oblast NFT umožňuje. Oblast módy je úzce spjatá s identitou, kdy se dá zjednodušeně říci „jsem tím, za koho mě druzí považují“, nebo „jsem tím, za koho se považuji já sám“. A „šaty dělají člověka“. Kromě toho, že módou lidé ukazují to, kým se cítí být a tedy příslušnost k určitým skupinám a komunitám, je zároveň i oblastí, pomocí které lidé ukazují své bohatství a sociální postavení. Jedná se tedy i o známku společenské prestiže.

Čím větší důležitost v dnešní době nabírá digitální svět jako takový, tím více nabírá na důležitosti i to, jak v digitálním světě vypadáme. Na profilových obrázcích v digitálním světě se ukazujeme jako skuteční my a máme tam vlastní fotografii. Nebo využíváme obrázek našeho oblíbeného NFT. Nebo obrázek čehokoli jiného. Do budoucna se může jednat o speciální módní avatary, kteří nebudou mít za cíl být pouze obrázkem. Půjdou používat jako naše 3D virtuální postava, která bude použitelná v jednotlivých virtuálních prostředích. Ať už bychom šli na virtuální přednášku, koncert, nebo kdekoli jinde, šli bychom tam „v těle“ virtuálního avatara. Těchto avatarů, nazývaných také jako skiny, můžeme mít mnoho. A tudíž mnoho digitálních identit. A tyto skiny lze oblékat. Tím svět módy získává neuvěřitelně široké nové trhy, které tady nikdy neexistovaly.

4. Hudba a hudební průmysl

NFT vstupují i do světa hudby. Umělci jako Eminem nebo Snoop Dogg mají své digitální avatary. Oba mají po jedné z opic v aktuálně nejdražší NFT kolekci Bored Ape Yacht Club společnosti Yuga Labs. Snoop dogg má zakoupené pozemky ve virtuálních světech, ve kterých buduje své vlastní sídlo, kde hodlá koncertovat. 

Ale není to jen o vzhledu zpěváka, nebo místě, kde koncertuje. Skrze NFT může zpěvák monetizovat svou komunitu fanoušků.

NFT totiž nemusí mít jen podobu obrázku. Může to být například hudební nahrávka. Umělec tak může například vydat skladbu jakožto NFT. Vydá ji v omezené sérii například deseti tisíc kusů. A s každým vlastníkem daného NFT se bude dělit o autorské poplatky. Hudebník by si ku příkladu nastavil to, že 50 %  z hraní dané skladby v rádiích by získával on. A 50 % by získávali držitelé daného NFT formou pasivního příjmu, který by byl vyplácen poměrným dílem dle toho, kolik daných NFT člověk vlastní.

Ve formě NFT by mohl vydávat také vstupenky na své koncerty, které by se tím následně staly sběratelskými předměty. A skrze NFT by mohl odměňovat své věrné fanoušky. Například, kdo má v určité chvíli na své digitální peněžence NFT vstupenky z jeho 3 koncertů v daném roce, získal by něco hodnotného zdarma, tzv. AirDrop, kterým by své fanoušky překvapil. A s podobnými věcmi si může hudebník neomezeně hrát. Přispívá to k většímu zapojení lidí a prohlubování vztahu s hudebníkem. Kdyby chtěl svou komunitu ještě více aktivovat, může vydat i NFT, kterým by lidem dal hlasovací práva. A vlastníci by pak mohli spolurozhodovat o místech koncertů, nebo jakýchkoli jiných věcech, do kterých by je chtěl umělec hudebník zapojit. Čím větší by byl o daná NFT zájem, tím víc by mohla růst jejich cena. A tudíž by kromě reálných užitků mohly vlastníkům přinášet i možné zhodnocení v čase.

Shrnutí a závěr

V dnešním článku jsme si ukázali, jak se z jednotlivých kostiček lega, jednotlivých vlastností NFT, dají stavět zajímavé projekty v oblasti umění, sběratelství, módního a hudebního průmyslu. V příštím článku se společně podíváme na využití NFT v herním průmyslu, sportu, zábavě, vzdělávání, byznyse a obchodování.

Jako bonus k dnešnímu tématu můžete shlédnout vynikající video Pavla Říhy alias MetaPavla nazvané „Co to je NFT – jednoduché vysvětlení“, ve kterém jasně a výstižně vysvětluje technologii NFT na příkladech z fyzického a digitálního světa.

Pokud máte chuť dozvědět více ještě před vydáním dalších článků, podívejte se na náš web, dejte si odběr příspěvků na YouTube, Telegramu a Twitteru. Navštivte náš workshop a přidejte se do naší skupiny na Discordu, kde si o NFT společně povídáme anebo si přečtěte knihu METAVERSE PŘICHÁZÍ.

Zdraví Vás

Nezmic.eth

Člen Futureland DAO

O autorovi

Nezmič

Člen Futureland DAO. Krypto a NFT nadšenec. Most mezi světy. Průzkumník hranic a možností našeho světa, způsobů lidského vnímání i hloubek lidské duše.

1 komentář

Zůstaňme ve spojení!

Web NFT česky pro vás připravuje tým českého NFT startupu Future.digital. Sledujte nás na sociálních sítích zde: