Dokáže virtuální móda změnit módní průmysl?

D

Přijde vám zvláštní kupovat si oblečení, které nemůžete reálně držet v ruce? A co takhle si představit situaci, že ve skříni máte uloženo pouze základní oblečení, a to ostatní je v digitální podobě ve virtuálním světě?  Za pár let se může jednat o realitu a pro mnohé to už bude běžná věc.

Virtuální světy rostou a velké značky v nich vidí potenciál. Mark Zuckerberg loni oznámil přejmenování největší sociální sítě Facebook na Meta a do 3 až 5 let plánuje přejít ze sociální sítě na Metaverse, kde se budeme moci setkávat se svými blízkými pomocí virtuálních brýlí Oculus. A užijete si realističtější zážitek než při používání sociálních sítí. Tento příklad následovalo několik dalších společností.

Do metaverza vstupuje také mnoho módních značek, jako jsou Gucci, Louis Vuitton, Ralph Lauren, Nike a Adidas… Módní doplňky pro avatary najdete v populárních hrách, jako jsou Roblox, Fortnite nebo League of Legends. A právě v herním průmyslu začal trend virtuálního oblečení, které nemělo žádný vliv na hraní. Hráči si tak mohli vytvořit vlastní virtuální identitu, prostřednictvím které se prezentovali. Digitální módu však dnes najdete i mimo herní průmysl. Naše oblíbené značky uvidíte ve světech jako Decentraland, Sandbox nebo SomniumSpace.

Jako jedna z prvních vstoupila do metaverza sportovní značka Adidas, které se mimořádně daří a svá první NFTéčka prodala za více než 22 milionů dolarů. Podařilo se jí rozjet i spoustu spolupráce. A to s Bored Ape Yacht Club, Punk Comics, GMoney, Pradou a také s burzou Coinbase a virtuálním světem TheSandbox. Gigant sportovního oblečení momentálně udělal další krok do metaversa a spojil se se společností Ready Player Me. S tou vytvořil první platformu na světě, která vám vytvoří avatara na základě osobnostních charakteristik, resp. odpovědí na osobnostní test. Tato platforma byla spuštěna při příležitosti příchodu nové kolekce tenisek Ozworld, s níž Adidas spolupracuje. Svého Avatara si můžete přenést přes aplikace do různých virtuálních světů a her od více než 2000 vývojářů. Včetně VRchat, SomniumSpace, Mona, The Nemesis…

Adidas má dobře našlápnuto do nového světa a uvidíme, čím nás ještě překvapí.

Adidas ve spolupráci s Ozworld

Svému dlouholetému soupeři se snaží vyrovnat i sportovní značka Nike, která také vydala své NFT. Nike spustil svůj vlastní virtuální svět NIKELAND,ve spolupráci s herní platformou Roblox. Design tohoto virtuálního světa je inspirován skutečným sídlem Nike, v Oregonu. Najdeme tam hřiště, arény a budovy, ve kterých se můžeme zúčastnit reálných soutěží v různých sportovních hrách.

V showroomu NIKELAND naleznete boty, oblečení a doplňky Nike, kterými si můžete přizpůsobit svůj vzhled. Oblečení si můžete vzít s sebou kamkoli na Roblox a budovat si svou virtuální identitu.

Nikeland

Jako jedna z prvních ze světa módy vstoupila do metaverza také značka Balenciaga. Na podzim 2021 vydali svoji sezónní kolekci prostřednictvím herní aplikace a navázali spolupráci s hrou Fortnite, aby vytvořili sérii „skinů“ pro herní postavy.

Nejnověji vstoupila na web 3 také francouzská značka Lacoste. V červnu letošního roku vydala první NFT s názvem UNDW3. Uvedení na trh doprovázela kolekce Genesis Pass za zaváděcí cenu 0,08 eth. Bylo vydáno 11 212 NFT. Celkový počet NFT je odkazem na polokošili L1212, kterou navrhl zakladatel značky René Lacoste v roce 1933. Na NFT jsou krokodýlí hlavy vynořující se z vody. Držitelé NFT se rovněž stávají součástí DAO, a získávají tak určitá hlasovací práva. Mají také přístup k exkluzivním produktům ve fyzickém i digitálním světě. A mohou se podílet na budoucím vývoji značky. Tato kolekce měla velký úspěch. Značka také spustila vlastní discord. Během 48 hodin se na server přihlásilo více než 30 000 členů. V současné době má přibližně 60 000 členů.

Držitelé NFT Genesis Pass mohli také získat druhou kolekci profilových obrázků The Emerge. Vzhled NFT byl představen 12. října. NFT má svůj vlastní jedinečný vzhled. Každý krokodýl je oblečen do oblečení Lacoste. Komunita se mohla podílet na tvorbě grafiky avatarů.

Lacoste The Emerge

NFT běží na blockchainu Etherea a lze je najít na platformách jako opensea, rarible, looksrare. V současné době lze kolekci zakoupit na sekundárním trhu. Značka také spolupracuje s hrou Minecraft. Hráči si mohou své avatary oblékat do skinů Lacoste. Toto pixelové oblečení je k dispozici i ve fyzickém světě. Lacoste také vytvořil svou minihru Croco Island zaměřenou na tenis. Spolu s rozšířením hry byla vydána kolekce oblečení Lacoste s motivy Minecraftu. Držitelé NFT UNDW3 mají různé výhody. Mají možnost setkat se s ambasadory značky a privilegovaný přístup ke speciálním prodejním akcím. Dokonce 100 členů, kteří jsi pořídí profilovou fotografii, získá zdarma polokošili Lacoste UNDW. Všechny výhody budou postupně zveřejňovány. Značka Lacoste je v žebříčku NFT Fashion na 10. místě.

Některé značkové kolekce lze využít pouze v metaverzu, jiné přináší tzv. hybridní módu propojenou s fyzickým světem. Kolekci můžete nosit v reálném i ve virtuálním světě jako NFT.

Módní značka Prada patří do rostoucího seznamu luxusních značek, které spojují digitální předměty s fyzickými produkty. Každý, kdo si předtím koupil fyzické kousky kolekce Prada Timecapsule, dostane také odpovídající NFT, které mu umožní přístup k exkluzivním výhodám a zážitkům, jež budou odhaleny na komunitním serveru Discord. Koupí NFT si nekupujete pouze produkt, ale stáváte se tak i členem komunity.

Někteří módní návrháři vám dokonce udělají módní kolekci podle vaší fotky, kterou můžete využít pouze k čistě online odprezentování. Na Instagram nebo na jinou platformu.

Každý rok se za virtuální zboží utratí více než 50 miliard dolarů, což je téměř dvojnásobek částky vynaložené na nákup hudby, a jen na platformě Roblox se denně odešle 60 miliard zpráv. To jen značí nárůst popularity virtuálních světů.

V březnu se dokonce konala první virtuální přehlídka: Metaverse Fashion Week na platformě virtuálního světa Decentraland. Zahrnovala módní přehlídku, rozhovory, hry, hudební vystoupení a také galerii s uměleckými díly. Oblečení si můžete reálně zakoupit buď v digitální formě, nebo i jako fyzické zboží.

Na přehlídce vystoupilo více než 60 módních značek a stala se významnou událostí v globálním módním průmyslu.

Velkou výhodou digitální módy je i její udržitelnost. Fyzická móda je náročná na materiál, tvorbu a logistiku. Při výrobě se také spotřebuje velké množství vody. Vzhledem k rychlému tempu, jakým se vyvíjejí trendy, jsou módní značky neustále nuceny vyrábět nové módní kolekce, což často vede ke vzniku odpadu, který je škodlivý pro životní prostředí. Přestože to nemusí být zřejmé, módní průmysl značně znečišťuje životní prostředí. Digitální móda životní prostředí neznečišťuje a hlavně nevytváří žádný odpad.

Podporuje také neomezenou kreativitu, jelikož při virtuálním oblékání v podstatě neexistují žádné překážky. Reálné je cokoli, co si designér dokáže představit. A tak se otevírají nedozírné možnosti.

Pokud se digitalizace oblékání rozšíří, může přinést zásadní změnu v módním průmyslu. Kromě toho se do tohoto odvětví promítají nejrůznější technologické trendy.

Metaverzum, i když je pro někoho nepředstavitelné, se stále vyvíjí a bude stále více součástí našich životů. A být na začátku něčeho velkého nám dává spoustu výhod. Chcete-li být při tom, navštivte naši stránku https://futureland.io/ a přidejte se k nám do komunity.Pokud máte chuť dozvědět více ještě před vydáním dalších článků, podívejte se na náš web, dejte si odběr příspěvků na YouTubeTelegramu a Twitteru. Navštivte náš workshop a přidejte se do naší skupiny na Discordu, kde si o NFT společně povídáme anebo si přečtěte knihu METAVERSE PŘICHÁZÍ.

O autorovi

Misi K.

Člen Futureland DAO. Nadšenec do NFT a Metaversu.

Zůstaňme ve spojení!

Web NFT česky pro vás připravuje tým českého NFT startupu Future.digital. Sledujte nás na sociálních sítích zde: