Digitální identita na internetu: možnost nebo nutnost?

D

Digitální identita je jeden ze základních konceptů metaversu. Bez vlastnictví toho, kým v digitálním prostoru jsme, by hrozilo, že budeme „vymazáni“ tak, jak se to za poslední dva roky hojně dělo na sociálních sítích. Nyní je možné svou digitální identitu vlastnit čím dál skutečněji a efektivněji.

V běžném světě nám připadá samozřejmé, že máme identitu. Máme představu o svém vlastním „Já“, kterou nám nemůže nikdo vzít. Ale jak je to s naší identitou na internetu?

Digitální prostor

Na počátku je dobré zmínit, že mezi naší současnou přítomností na internetu a tím, co se považuje za metaverse není velký rozdíl. Jedná se o digitální prostor, ve kterém se pohybujeme už nyní. A už nyní v něm trávíme řadu hodin denně, když se brouzdáme na sociálních sítích, zpravodajských webech, emailech, Zoom callech apod. Když budu mluvit o metaversu, nemyslím tím nějaký konkrétní virtuální svět, ale digitální prostor jako takový.

Profilové obrázky

Častokrát se na internetu prezentujeme pod přezdívkou a s profilovým obrázkem, do kterého si nastavujeme vlastní fotku, nebo cokoli, co si sami vybereme. Takovému obrázku se říká digitální avatar. Někdy se používá i pojem „skin“ odvozený od anglického slova kůže. A představuje náš vlastní volitelný vzhled. Můžeme si zvolit jeden, nebo libovolný počet vzhledů a různě je střídat. Stejně jako bychom si oblékali šaty. Může se jednat jak o 2D obrázek (například postava), nebo 3D obrázek. Ve fyzickém světě máme pouze jedno fyzické tělo, ve virtuálním světě jsme svobodnější a můžeme svá těla libovolně měnit.

Tento obrázek můžeme vlastnit jakožto digitální věc (NFT). Díky tomu jde ověřit pravost našeho profilu na platformě, třeba na Twitteru (s nadsázkou se dá říci, že je to taková naše Twitter „občanka“).

Profilový obrázek samotný může hodně vypovídat o tom, kým na internetu jsme. Do jaké komunity patříme, jak se v NFT vyznáme nebo jak moc jsme movití. Když máte jako profilovou fotku to „správné“ NFT, otevírají se vám nejedny dveře. Jako příklad takových NFT kolekcí bychom si mohli uvést Crypto Punks, Bored Ape Yacht Club nebo Moonbirds.

Decentralizace a soukromé vlastnictví digitálního obsahu

Postupně se začínají budovat decentralizované sociální sítě, ve kterých budeme vlastnit nejen svůj profil, ale i veškerý obsah, který publikujeme. A tak se nám nebude stávat, že platforma náš obsah nebo profil smaže s odůvodněním, že „nesplňujeme pravidla komunity“.

Pro běžné uživatele zatím nepředstavuje blokování příspěvků a mazání profilů přílišný problém, spíše malou komplikaci. Internet vnímají spíše jako hru než jako něco skutečného. Skutečným problémem je to pro lidi, kteří mají s internetem spojené své živobytí. Jedná se o influencery, online podnikatele nebo tvůrce. Budují si na internetu svou osobní značku, svou pověst a svou komunitu sledujících.

Podnikatelů i zaměstnanců pracujících v online prostoru neustále přibývá a to jsme stále na počátku. Čím více lidí v tomto segmentu bude, tím více bude na důležitosti sílit téma skutečného vlastnictví své vlastní digitální identity.

S příchodem technologie blockchainu, kterou se podařilo propojit s decentralizací byla pootevřena cesta ke skutečnému vlastnictví digitálních věcí, které umožnil následný vynález NFT.

Decentralizované domény a digitální peněženky

Náš profil lze svázat s decentralizovanou webovou doménou, kterou vlastníme. Například ENS domény s koncovkou .eth Tuto doménu můžeme svázat s naší digitální peněženkou. Na digitální peněžence můžeme mít celý svůj majetek. Tím vznikne „virtuální batoh“ s našim digitálním majetkem.

S touto vynikající metaforou přišel MetaPavel ve svém 3-dílném online webináři, který jednoduchou a přitom zábavnou formou pomáhá proniknout jak do vývoje internetu, tak do zrodu reálného digitálního světa.

Kryptopeněženku v něm přirovnává k digitálnímu batohu, do kterého se vejde vše, co v digitálním prostoru vlastníme: od svých digitálních peněz přes identitu spjatou s profilovými obrázky a vlastní webovou doménou, dále majetek v podobě digitálních věcí a nemovitostí až po přístupy do různých komunit, k různým speciálním utilitám, nebo třeba i svému digitálnímu občanství a různým právům. Jako například hlasovací právo v různých decentralizovaných komunitách. A mnoho dalšího. 

Nahlédnutím do digitálního batohu získáváme částečnou představu o identitě vlastníka. Existují například speciální tokeny, které nelze přenášet (soulbound tokeny). Jedná se například o certifikáty o absolvovaných kurzech a složených zkouškách. A tak aniž by daný člověk musel posílat CV či jiné doklady, je na první pohled vidět, že je odborníkem v určité oblasti. Na další aspekty digitální identity se dá usuzovat i podle výběru digitálního avatara, nebo předmětů uložených v digitálním batohu.

Díky digitálnímu batohu si veškerý majetek nosíme sebou. Což je zároveň výborná pojistka proti politickému riziku. Kdyby došlo k válce, nebo jakékoli nutnosti se urychleně odstěhovat, svůj digitální majetek si odnášíme sebou. Což přináší obrovskou svobodu, která do té doby byla nepředstavitelná.

Četli jste někdy nebo viděli sedmidílný příběh o Harry Potterovi? Pokud ano, možná si vzpomenete na Hermioninu kabelku, ze které vytahovala různé předměty, které by se do té fyzického rozhodně nevešly. Zdálo se to být neskutečné – prostě pohádka. Ale v metaversu se to stává skutečností. Můžeme v něm mít vše, nač si pomyslíme.

Téma digitální identity je výborně zpracováno i v knize „Metaverse přichází“, ve které je digitální identitě vyhrazena samostatná kapitola (mezi stranami 63 až 76). Vřele tuto kapitolu a vůbec celou knihu doporučuji k přečtení. Skvěle propojuje souvislosti, o kterých se obvykle hovoří odděleně a přináší mnoho AHA momentů jak ohledně digitální identity, tak celého online prostoru a jeho vztahu s fyzickým světem.

Digitální identita, budování osobní značky na internetu a pseudoanonymita

Internet je moře neomezených možností. Čím skutečnější bude, tím více bude možné využívat ho k vlastnímu živobytí. Nebudeme závislí na místě svého pobytu. Ať už jsme doma, v kanceláři nebo na pláži, stačí nám pouze připojení k internetu.

Tím, jak si na internetu budujeme svou značku zcela od nuly a můžeme být prakticky kýmkoli, dává dobrý smysl i pseudoanonymita. Proč by v dnešní době Walt Disney nevystupoval třeba jako samotný Mickey Mouse? Nikdo by jej pak neznal pod jeho skutečným jménem, ale každý by jej znal jako postavu, kterou by vytvořil a kterou by v digitálním světě byl. Tuto a mnoho dalších zajímavých úvah rozvíjí MetaPavel ve svém MetaTalku naznaveném „Digitální identita, superhrdinové a pseudoanonymita na webu 3“.

Závěrem

Identita v digitálním prostoru se postupně stává stejně skutečnou jako identita ve fyzickém světě. Proto má smysl o ní přemýšlet a budovat si ji. Digitální svět se stává rozšířením našeho fyzického světa a postupně v něm vzniká nepřeberné množství možností. A to jak pro seberealizaci, tak pro pracovní uplatnění. Jedná se o mnohem svobodnější svět, ve kterém neplatí některé fyzikální zákony, přístup do něj je možný z jakéhokoli místa na světě a přemosťuje řadu rozdílů mezi lidmi. Nebo k tomu dává alespoň šanci. Podstatné je, aby převládla decentralizace, která je pro digitální vlastnictví a svobodu zásadní.

Pokud máte chuť dozvědět více ještě před vydáním dalších článků, podívejte se na náš web, dejte si odběr příspěvků na YouTubeTelegramu a Twitteru. Navštivte náš workshop a přidejte se do naší skupiny na Discordu, kde si o NFT společně povídáme anebo si přečtěte knihu METAVERSE PŘICHÁZÍ.

O autorovi

Nezmič

Člen Futureland DAO. Krypto a NFT nadšenec. Most mezi světy. Průzkumník hranic a možností našeho světa, způsobů lidského vnímání i hloubek lidské duše.

Zůstaňme ve spojení!

Web NFT česky pro vás připravuje tým českého NFT startupu Future.digital. Sledujte nás na sociálních sítích zde: